Skip til hoved indholdet

Demo af tidslinje

Rotteanmeldelse

Rotten er et alvorligt skadedyr. Det er derfor vigtigt, at du anmelder det, hvis du har set rotter, ekskrementer fra rotter, huller eller andre tegn på rotter.

Opstart

Har du rotter indendørs i beboelses- og opholdsrum, hvor du fysisk kan komme i kontakt med rotten, betragter vi det som en hastesag.

Anmeldelserne behandles dagligt og efter aftale med rottebekæmperen. Anmelder du det inden kl. 12.00 på hverdage foretager vi bekæmpelsen samme dag eller senest efterfølgende dag. 

Ved øvrige anmeldelser kontakter rottebekæmperen dig inden for 3 arbejdsdage.

Se herunder, hvornår rottebekæmperen kommer i dit område:

Ugedag Område
Tirsdage Brørup og Holsted
Onsdage Vejen
Torsdage Rødding

Fredage og mandage bruger vi til opsamling af tidligere anmeldelser. 

Opstart

Har du rotter indendørs i beboelses- og opholdsrum, hvor du fysisk kan komme i kontakt med rotten, betragter vi det som en hastesag.

Anmeldelserne behandles dagligt og efter aftale med rottebekæmperen. Anmelder du det inden kl. 12.00 på hverdage foretager vi bekæmpelsen samme dag eller senest efterfølgende dag. 

Ved øvrige anmeldelser kontakter rottebekæmperen dig inden for 3 arbejdsdage.

Se herunder, hvornår rottebekæmperen kommer i dit område:

Ugedag Område
Tirsdage Brørup og Holsted
Onsdage Vejen
Torsdage Rødding

Fredage og mandage bruger vi til opsamling af tidligere anmeldelser. 

Vi ringer til dig inden vi kommer

Vær opmærksom på, at opkaldet kommer fra et hemmeligt telefonnummer.

Du skal være hjemme, når rottebekæmperen kommer, for at vi må starte bekæmpelsen.

Bemærk, at det kun er rottebekæmperen, der må bruge gift til at bekæmpe rotter.

Vi ringer til dig inden vi kommer

Vær opmærksom på, at opkaldet kommer fra et hemmeligt telefonnummer.

Du skal være hjemme, når rottebekæmperen kommer, for at vi må starte bekæmpelsen.

Bemærk, at det kun er rottebekæmperen, der må bruge gift til at bekæmpe rotter.

Rotten er et alvorligt skadedyr. Det er derfor vigtigt, at du anmelder det, hvis du har set rotter, ekskrementer fra rotter, huller eller andre tegn på rotter.

Opstart

Har du rotter indendørs i beboelses- og opholdsrum, hvor du fysisk kan komme i kontakt med rotten, betragter vi det som en hastesag.

Anmeldelserne behandles dagligt og efter aftale med rottebekæmperen. Anmelder du det inden kl. 12.00 på hverdage foretager vi bekæmpelsen samme dag eller senest efterfølgende dag. 

Ved øvrige anmeldelser kontakter rottebekæmperen dig inden for 3 arbejdsdage.

Se herunder, hvornår rottebekæmperen kommer i dit område:

Ugedag Område
Tirsdage Brørup og Holsted
Onsdage Vejen
Torsdage Rødding

Fredage og mandage bruger vi til opsamling af tidligere anmeldelser. 

Vi ringer til dig inden vi kommer

Vær opmærksom på, at opkaldet kommer fra et hemmeligt telefonnummer.

Du skal være hjemme, når rottebekæmperen kommer, for at vi må starte bekæmpelsen.

Bemærk, at det kun er rottebekæmperen, der må bruge gift til at bekæmpe rotter.

Første besøg

Bekæmperen vurderer:

  • Om der er tegn på rotter?
  • Hvor kommer rotterne fra?
  • Hvordan bekæmpes de bedst?
  • Skal andre parter involveres? For eksempel kloakmester, kommunen eller forsikringsselskab.

Bekæmpelse

Det er forskelligt fra gang til gang, hvordan den mest effektive bekæmpelse er:

  • Bekæmperen opsætter klapfælder i lukkede depoter.
  • I visse tilfælde (for eksempel ved mange rotter) og inden for de gældende regler, kan der blive opsat depoter med gift.
  • Bekæmperen vil også se, om det er muligt at lave forebyggelse på stedet. For eksempel fjerne fuglefoder eller undersøge kloak. Forebyggelse Mens bekæmpelsen er i gang, kan du selv gøre noget for at komme problemet til livs.

Fjern for eksempel:

  • tilgængeligt mad 
  • fuglefoder
  • græsfrø
  • andre spiselige ting.

Opfølgning

Bekæmperen vil minimum 1 gang om ugen tjekke op på rottebekæmpelsen ved at:

  • tømme fælder og fjerne døde rotter. 
  • fylde gift i depoter, hvis gift er brugt.
  • vurdere ved fortsat rotteaktivitet, om de igangsatte midler er effektive
  • vurdere, om kilden til problemet er fundet, og om nye tiltag skal igangsættes.

Hvis problemet er løst, bliver sagen afsluttet.

Afslutning

Når rotteproblemet er løst bliver sagen afsluttet efter minimum 2 besøg uden rotteaktivitet Husk, at der er vigtigt at forebygge, så du ikke får problemer med rotter igen. Hvis du igen ser rotter eller tegn på rotter, skal du sende en ny rotteanmeldelse til os.

Denne side er printet den 21-11-2024 10.41

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Footerbanner

Team Digital Kommunikation
Borgerservice
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen

Telefon: 79 96 50 00
webmaster@vejen.dk

Genveje